Hej, jag heter Louise, är en just-turned-22-tjej och bor i Malmö. Har ett genuint intresse för grafisk kommunikation, stora tavlor med nakna kvinnor, fotografi, webdesign och journalism. Den här bloggen finns för att stimulera sysslorna ovan samt andra historier, så allt hänger med!

Hur man fixar sin karma

Good guy, bad guy?


Jag skulle ta bussen till Landskrona för några dagar sedan. När jag gick på satte jag mig på två-sätena längst fram - tycker det är skönast att sitta ostört. Man ska lyssna på musik på bussar, inget-- eller ingen-- annan.

Men när jag satt mig ner och märker att en dam sätter sig på det ensamma, "för handikappade" sätet bredvid mig får jag genast en klump i magen. "Fan, jag skulle satt mig där". Jag satt en stund och tänkte ut en lösning. Funderade på om jag inte skulle berätta för henne om riskerna att sitta längst fram - mitt framför fönstret sådär. Det är ju livsfarligt. Kanske skulle jag be till Zeus att hon skulle bli kall när dörren framför öppnades hela tiden att hon helt enkelt var tvungen att flytta. Eller skulle jag säga att jag faktiskt var tvungen att sitta där, då jag är rädd för andra människor.

Inga av dessa alternativen platsade särskilt bra i min karma-bok så jag släppte det. Tjurade lite i stället över min dumhet.

Då jag ser att kvinnan som sitter på min

(Snart, så.)

plats har en kompis. En kompis som sneglar lite på den tomma platsen bredvid mig. Hon vill egentligen inte sätta sig där, det är inte kul att sitta på den två-sitsen längst fram med en person man inte känner. Det blir så intimt när man blir upptryckt mot busschaufförens svarta vägg. Så jag säger vänligt:

Ska jag sätta mig där istället så kan du och din väninna sitta bredvid varandra?

samtidigt som jag pekar mellan min nuvarande plats och min önske-sits.

"GUD, vad snäll du är! Ja! Jag vågade inte fråga!"

"Nej, då. Det är ingen fara. Klart man vill sitta tillsammans."

Och så bytte vi.
Och jag fick min plats där framför fönstret.

Good guy, bad guy?

Good guy.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback