Hej, jag heter Louise, är en just-turned-22-tjej och bor i Malmö. Har ett genuint intresse för grafisk kommunikation, stora tavlor med nakna kvinnor, fotografi, webdesign och journalism. Den här bloggen finns för att stimulera sysslorna ovan samt andra historier, så allt hänger med!

FN-rollspel i Lübeck

Jag åkte till Tyskland för att medverka på MUNOL som är ett rollspel för FN. Vi var 300 ungdomar från hela Europa som var med och lekte ambassadörer samt delegater. Man var indelade i olika kommittéer (ungefär 25 personer i varje kommitté) och debatterade om olika frågor som tas upp i FN just nu. Det var... intense. Vad det gick ut på var att man skulle skriva en resolution, ställa sig framför alla och hålla ett tal om varför just ditt lands (jag var Argentina. Jäklar vad jag hade koll på deras politik...) lösning är bäst. Sedan blir du grillad.
Debatterna där fungerade nämligen så att du stod upp vid podiet och de andra fick ställa frågor eller påståenden som skulle sätta dit dig. Eller positiva kommentarer men alla var så tävlingsinriktade, alltså inte för ofta.
Varje kväll hade MUNOL hyrt en bar eller klubb för alla oss ungdomar och det var sanslöst roligt - varje kväll.
Tiderna som gällde var:
07.00 - Vakna!
09.00-17.00 (17.30) - Debattid 
18.00 - Middag på vandrarhemmet (vi hade bråttom, alltså.)
21.00 - Nattklubb/bar

Man kom inte direkt hem i de tider som egentligen krävs för att man ska klara av dagen efter, även om vi lyckades vara hemma vid ett. Oftast. 
Jag lärde känna en massa härliga människor och jag saknar det verkligen. Även om det var tufft om dagarna så hade man alltid extremt roligt. 

(Exempel: Sitta och lyssna på Christoffer-- som är Finlandssvensk-- prata som mumintrollet.)

(Exempel 2: När man kom försent till lektionen var det ett straff. Man kan tänka sig att det borde vara skamvrån men inte där... man skulle sjunga. Man skulle ställa sig framför alla och hålla en konsert. Alltid lika uppskattat.)
Jag, Rebecca och Felicia på Ohana Bar.



Jag, Rebecca, Emma och Felicia på Ohana Bar.



Mateo och jag på Ohana Bar. (Underbar, tysk grabb!)



Jag och Maren på Ohana Bar. (Kameran var med den kvällen.) (Underbar, tysk tjej!)




Kille-jag-inte-kommer-ihåg-namn-på, Maren, Rebecca och jag på Boat House.




Sophia och jag i skolan.




I skolan.




Femte kommittén.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback